Despre mentorat sau Consiliul Director Personal

Poate părea un subiect mai puțin interesant dar eu cred că merită dezbătut. De ce? Voi încerca să ofer un răspuns în această postare.

În experiența mea, acumulată de-a lungul anilor am fost pus în situația de a avea nevoie de un mentor – pe care însă nu l-am întâlnit la momentul în care îl căutam. Iar când am crezut că l-am întâlnit, nu am știu exact ce anume să-i cer. Anii au trecut, eu am acumulat experiență și din situația inițială în care căutam un mentor, am ajuns în cea în care am devenit mentor, pentru mai multe persoane, antreprenori sau start-up-uri.

De cele mai multe ori însă am întâlnit antreprenori care fie au fost în aceeași situație ca mine – erau în căutarea unui mentor, l-au întâlnit dar nu au știut cum să valorifice situația, fie pur și simplu, au întâlnit un mentor care nu știa cum să-i ajute. Ceea ce, din păcate, se întâmplă destul de des în ziua de azi.

mentorat-consiliul-director-personal

Când avem nevoie de un mentor?

În evoluția noastră ne dăm seama că avem nevoie de mentori sau sponsori pentru a deveni mai buni în ceea ce facem și pentru a ne dezvolta. Nu numai din punct de vedere profesional ci și al business-ului. Dar ce înseamnă să ai un mentor sau un sponsor și cum anume să lucrezi cu el este mai greu de înțeles, din mai multe motive.

În primul rând, pentru că ne lipsește cultura mentoratului sau a ceea ce se cheamă sponsor (aici nu ma refer la sponsorizările făcute de companii desigur, ci la găsirea în cadrul companiei a unei persoane, de obicei un membru senior al echipei, care să te ajute să crești).

În al doilea rând, prea puțin ne caracterizează cultura pasului lateral în favoarea unui alt coleg sau membru al echipei. Obiectivul unui astfel de pas lateral este ca prin dezvoltarea membrilor cu potențial să crești per total valoarea echipei, aspect care te va ajuta indirect în propria ta evoluție profesională. Dacă lucrezi cu oameni buni, munca ta va avea rezultatele mai bune, vei putea fi mai eficient și vei inova mai rapid.

Însă, în ultimul timp acest lucru a început să se schimbe; au apărut mai multe programe de mentorat, unele inițiate de mine alături de colegii de-ai mei, cum ar fi de exemplu Business Mentoring Program; altele ca parte din programe de educație cu o componentă de mentorat. Un exemplu în acest sens este programul de mentorat „101 companii de la stres la succes” din cadrul inițiativei Romanian Business Leaders, program din care fac și eu parte.

Ce am constatat este că antreprenorii nu știu cum să lucreze cu mentori sau cum să dezvolte o relație cu aceștia. Există, de asemenea, cazuri în care cei care sunt în postura de mentor nu știu ce anume presupune acest lucru.

Drept urmare am să încerc ca prin această postare să ofer o imagine a ceea ce înseamnă să lucrezi cu un mentor sau un sponsor.

Pentru început vă propun un mic test preluat de la Harvard care se intitulează generic “Ce nu știi despre mentoratul eficient”. Testul include 7 întrebări prin care poți determina cât de pregătit ești să lucrezi cu un mentor sau cu un sponsor. Răspunsurile corecte se află la finalul postului.

Cât de pregătit ești să lucrezi cu un mentor sau un sponsor?

1. Este important să-ți definești obiectivele de mentorat și așteptările:
A. în consultare cu managerul tău;
B. la începutul relației de mentorat;
C. după ce ai avut o serie de întâlniri cu mentorul tău și ați dezvoltat o relație solidă;
D. după ce ai primit feedback referitor la punctele tale tari și slabe ca urmare a unei evaluări.

2. Un sponsor depășește limitele mentoratului tradițional prin:
A. după stabilirea unei legături formale între tine și departamentul HR pentru mentorat;
B. lucrând direct cu managerul tău pentru a a stabili un parcurs de dezvoltare personală;
C. utilizând influența acestuia pentru a face lobby în favoarea inițiativelor și avansării tale;
D. crearea unui post în departamentul sponsorului.

3. Grupul tău informal de mentori selectați în “consiliul tău director personal” ar trebui să fie compus din:
A. diverse persoane din cadrul companiei care au un interes în cariera ta;
B. directori care dețin poziția la care tu aspiri să o ocupi într-i bună zi;
C. prieteni apropiați care înțeleg punctele tale forte și obiectivele tale;
D. diverși specialiști din rețeaua ta care te pot sfătui în diversele provocări pe care le ai.

4. Co-mentoratul este o opțiune valoroasă atunci când:
A. ai nevoie de îndrumare de la mai mult de o persoană;
B. ai o abilitate specifică pe care vrei să o dezvolți și una pe care o poți transmite;
C. tu și colegul tău aveți nevoie de îndrumare de la aceeași persoană;
D. ai nevoie să-ți dezvolți mai multe competențe și abilități.

5. Într-o relația de mentorat inversă:
A. Mentee-ul întoarce ceea ce a primit prin mentorarea unui coleg junior;
B. Mentee-ul primește suport după ce a făcut o greșeală;
C. Mentorul oferă suport adresând întrebări;
D. Mentorul învață de la mentee și din procesul de mentorat.

6. Poți să-ți dezvolți o rețea mai bună prin:
A. încurajând membrii rețelei să-și dezvolte propriile rețele;
B. stând departe de relațiile parazitare care îți consumă energie și concentrându-te pe cei care aduc energie pozitivă și te ajută șă-ți atingi obiectivele;
C. apelând la persoane care împărtășesc aceleași interese și valori cu ale tale;
D. intrând în contact cu cât mai mulți oameni noi.

7. Durata ideală pentru o relație de mentorat ar trebui să dureze:
A. 1 an;
B. 5 ani;
C. pe parcursul carierei;
D. atât timp cât ai nevoie, nici mai mult nici mai puțin.

Câteva mituri de demontat

Mentoratul a evoluat foarte mult în timp. Dacă în trecut, când discutam despre mentorat, gândul ne ducea la o serie de directori executivi care ofereau consiliere sau sprijineau de-a lungul anilor membrii juniori ai echipei sau în general pe cei aflați la început de drum, acum mentoratul este mai degrabă alcătuit dintr-o serie de sfaturi adaptate unor situații punctuale și surse provenind din gândirea sau experiența colectivă a oamenilor de afaceri care s-au mai întâlnit cu situații similare. Poate tocmai de aceea, am observat că încă persistă în rândul celor care ar dori să beneficieze de sprijinul unui mentor, o serie de mituri pe care voi încerca să le demontez.

I. Trebuie să găsești un mentor perfect – De ce este acesta un mit? Pentru că este puțin probabil să reușești să evoluezi – atât în carieră cât și în afaceri în general – apelând doar la un singur mentor;
II. Mentoratul presupune o relație formală pe termen lung – Avem de a face cu un mit deoarece lucrurile sunt într-o continuă schimbare, atât din punct de vedere al carierei cât și al afacerilor. De aceea ar fi nerealist să te aștepți la formalizarea relației de mentorat pe termen lung. Mai degrabă poate ar trebui să privești mentoratul ca pe un instrument la care să apelezi atunci când ai nevoie;
III. Mentoratul este doar pentru începători (juniori) – Nimic mai neadevărat. Chiar și persoanele aflate pe poziții de senioritate în companii au nevoie de mentorat din partea unor oameni mai experimentați, aspect valabil mai ales când aceștia acced la poziții superioare. Pentru acești oameni inițierea nu s-a terminat – oricând pot apărea noi provocări pentru care să aibă nevoie de suport din partea unei persoane mai experimentate. Greșeala cea mai frecventă este să crezi că te-ai gândit la toate;
IV. Mentoratul este o activitate făcută de cei mai experimentați, care fac asta din bunătate – Avem din nou de a face cu un mit pentru că prin chiar definiția sa, relația de mentorat este una reciproc avantajoasă și nu unidirecțională.

Stabilește-ți corect obiectivele

Din experiența mea mulți dintre cei care lucrează sau încercă să apeleze la mentori nu sunt conștienți de ce au nevoie. Și atunci se naște întrebarea legitimă – de ce fel de mentori am nevoie și unde îi pot găsi?

Răspunsul nu este simplu, dar dacă te aștepți ca o persoană înțeleaptă să te remarce și să te ajute să-ți atingi potențialul, cu siguranță te așteaptă o dezamăgire. Cel mai bine este să controlezi tu procesul și să cauți acele persoane care pot să te ajute să-ți atingi obiectivele personale sau de business. Aici apare prima dificultate: majoritatea dintre noi nu știe să lucreze cu obiective și de cele mai multe ori nu știm ce vrem sau unde ne dorim să ajungem din punct de vedere al afacerii

Pentru a reuși să identifici corect mentorul sau sponsorul potrivit, îți recomand să clarifici mai întâi care sunt obiectivele tale de învățare. Prima întrebare și poate cea mai importantă este: “Am nevoie de expertiza tehnică sau strategică?” În funcție de răspunsul la ea îți stabilești obiectivele personale.

Iată în continuare câteva întrebări care să te ajute la stabilirea obiectivelor:

  • Ce vrei cu adevărat să fii sau să faci? – nu te gândi doar la nivel de obiective de business ci și la pasiunile tale, pentru că acestea te vor ajuta în momentele dificile;
  • Care dintre lucrurile pe care le faci bine te ajută să ajungi unde ți-ai propus? Care sunt punctele tale forte care te vor ajuta la atingerea obiectivelor?
  • Care sunt lucrurile pe care nu le faci bine și te împiedică să îți ating obiectivele? Fii sincer cu privire la punctele tale slabe, la provocările pe care le ai sau la blocajele care îți îngreunează drumul;
  • Ce vei face mâine altfel, diferit, pentru a răspunde acestor provocări?
  • Unde ai nevoie cel mai mult de ajutor și cine anume te poate ajuta?

Nu îți stabili mai mult de trei patru obiective pe care să le atingi cu ajutorul unui mentor sau sponsor și nu uita să comunici aceste obiective mentorului sau sponsorului tău.

Ai nevoie de un mentor sau de un sponsor?

Înainte de a decide dacă ai nevoie de un sponsor sau mentor, să vedem care este diferența între cei doi:

Mentorul:

  • Poate să ocupe orice poziție ierarhică;
  • Oferă suport emoțional, feedback despre cum să îmbunătățești diverse aspecte ale stilului personal de lucru sau management;
  • Constituie un model pentru tine;
  • Ajută mentee-ul (cel care beneficiază de experiența seniorului) să facă față diverselor politici din interiorul companiei, sau sprijină antreprenorii în depășirea anumitor blocaje;
  • Se străduiește să crească încrederea în sine a mentee-ului;
  • Se concentrează pe dezvoltarea personală și profesională a mentee-ului.

Sponsorul:

  • Trebuie să fie un membru senior în companie și să dețină influență;
  • Oferă protégé-ului expunere în fața altor executivi care îl pot ajuta să crească profesional; sau unui antreprenor din punct de vedere al afacerii
  • Se asigură că protejații lui sunt avuți în vedere pentru cele mai promițătoare oportunități sau provocări din cadrul companiei;
  • Își ferește protejații de orice publicitate negativă care ar putea dăuna relațiilor cu alți membri seniori ai echipei de conducere;
  • Se străduiește să obțină promovarea protejaților săi.

Provocarea abia acum începe

Identificarea mentorului sau mentorilor potriviți este un proces destul de lung, dar nu imposibil. Totul pleacă de la obiectivele de dezvoltare personală; odată acestea stabilite, poți începe să identifici oamenii care te vor ajuta la atingerea lor. Și nu uita cel mai important lucru și anume: caută pe cineva cu experiența relevantă necesară în atingerea obiectivelor tale.

Răspunsurile corecte la testul din blog sunt: 1b, 2c, 3d, 4b, 5d, 6b, 7d.

Acum sper că ești ceva mai pregătit să lucrezi cu un Consiliu Director personal.

Ți-a plăcut articolul?Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

1 comentariu pentru “Despre mentorat sau Consiliul Director Personal

  1. Popa Stefan

    7 aprilie 2015 at 23:50

    Sunt in tanar de 18 ani si sunt la inceput de drum in domeniul mentoratului. V-am cunoscut personal la programul Leaders School si va admir foarte mult pentru ceea ce faceti. Acest articol m-a ajutat sa inteleg cateva notiuni de baza. Multumesc frumos!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*