Cum să lucrezi cu un mentor?

Poate părea un subiect puțin interesant dar eu cred că merită dezbătut. De ce? am să încerc să ofer un răspuns în această postare. În experiența mea, acumulată de-a lungul anilor am fost pus în situația de a avea nevoie de un mentor. Dar nu l-am găsit la momentul în care îl căutam. Iar atunci când amIMG_5714 crezut că l-am găsit nu am știu exact ce anume să-i cer. Anii au trecut, eu am acumulat experiență și, din postura în care căutam un mentor, am ajuns să devin mentor pentru mai multe persoane, antreprenori sau start-up-uri. De cele mai multe ori însă am întâlnit antreprenori care, fie au fost în aceeași postură ca și mine, adică au căutat un mentor, iar când l-au găsit nu au știut ce să-i ceară fie, pur și simplu, au dat peste un mentor care nu știa cum să-i ajute. Ceea ce, din păcate, se întâmplă destul de des în ziua de azi.

În evoluția noastră ne dăm seama că avem nevoie de mentori sau sponsori pentru a deveni mai buni și pentru a crește. Nu numai din punct de vedere profesional dar și al business-ului. Dar ce înseamnă să ai un mentor sau un sponsor și cum anume să lucrezi cu el/ei este mai greu de înțeles. Din mai multe motive. În primul rând, ne lipsește cultura mentoratului sau a ceea ce se cheamă sponsor (aici nu ma refer la sponsorizările făcute de companii desigur, ci găsirea unei persoane, de obicei un senior, în cadrul companiei care să te ajute să crești). În al doilea rând, prea puțin ne caracterizează o cultură a datului înapoi (în sensul în care îi ajuți și pe ceilalți să crească fie odată cu tine, fie din postura în care se află să ajungă într-o poziție mai bună).
Însă, în ultimul timp acest lucru a început să se schimbe; au apărut multe programe, unele chiar inițiate de mine alături de colegii mei, cum ar fi Business Mentoring Program sau programe de educație care au avut o componentă de mentorat (de exemplu, fac parte din grupul de mentori din cadrul programului inițiat de RBL 101 companii de la stres la succes).
Ce am constatat este că antreprenorii nu știu cum să lucreze cu mentori sau cum să dezvolte o relație cu aceștia. Mai sunt, de asemenea, și cazuri în care cei care sunt în postura de mentor nu știu ce anume presupune acest lucru.

Ce nu știi despre mentoratul eficient?

Drept urmare am să încerc ca prin această postare să ofer o imagine a ceea ce înseamnă să lucrezi cu un mentor sau un sponsor. Pentru început vă propun un mic test preluat de la Harvard care se intitulează generic “Ce nu știi despre mentoratul eficient”; sunt 7 întrebări prin care poți determina cât de pregătit ești să lucrezi cu un mentor sau cu un sponsor.

1. Este important să-ți definești obiectivele de mentorat și așteptările:
A. în consultare cu managerul tău
B. la începutul relației de mentorat
C. după ce ai avut o serie de întâlniri cu mentorul tău și ați dezvoltat o relație solidă
D. după ce ai primit feedback referitor la punctele tale tari și slabe ca urmare a unei evaluări
2. Un sponsor depășește limitele mentoratului tradițional prin:
A. după stabilirea unei legături formale între tine și departamentul HR pentru mentorat
B. lucrând direct cu managerul tău pentru a a stabili un parcurs de dezvoltare personală
C. utilizând influența acestuia pentru a face lobby în favoarea inițiativelor și avansării tale
D. crearea unui post în departamentul sponsorului
3. Grupul tău informal de mentori selectați în “consiliul tău director personal” ar trebui să fie compus din:
A. diverse persoane din cadrul companiei care au un interes în cariera ta
B. directori care dețin poziția la care tu aspiri să o ocupi într-i bună zi
C. prieteni apropiați care înțeleg punctele tale forte și obiectivele tale
D. diverși specialiști din rețeaua ta care te pot sfătui în diversele provocări pe care le ai
4. Co mentoratul este o opțiune valoroasă atunci când:
A. ai nevoie de îndrumare de la mai mult de o persoană
B. ai o abilitate specifică pe care vrei să o dezvolți și una pe care o poți transmite
C. tu și colegul tău aveți nevoie de îndrumare de la aceeași persoană
D. ai nevoie să-ți dezvolți mai multe competențe și abilități
5. Într-o relația de mentorat inversă:
A. Mentee-ul întoarce ceea ce a primit prin mentorarea unui coleg junior
B. Mentee-ul primește suport după ce a făcut o greșeală
C. Mentorul oferă suport adresând întrebări
D. Mentorul învață de la mentee și din procesul de mentorat
6. Poți să-ți dezvolți o rețea mai bună prin:
A. încurajând membrii rețelei să-și dezvolte propriile rețele
B. stând departe de relațiile parazitare care îți consumă energie și concentrându-te pe cei care aduc energie pozitivă și te ajută șă-ți atingi obiectivele
C. apelând la persoane care împărtășesc aceleași interese și valori cu ale tale
D. intrând în contact cu cât mai mulți oameni noi
7. Durata ideală pentru o relație de mentorat ar trebui să dureze:
A. 1 an
B. 5 ani
C. pe parcursul carierei
D. atât timp cât ai nevoie, nici mai mult nici mai puțin.

Mituri despre mentorat

Mentoratul a evoluat foarte mult în timp. Dacă în trecut ne imaginam o serie de executivi care consiliau și ajutau de-a lungul anilor juniorii sau pe cei la început de drum, acum mentoratul provine dintr-o serie de surse și gândire colectivă. Sunt și câteva mituri care persistă în mentalitatea colectivă referitoare la mentorat:
1. trebuie să găsești un mentor perfect – este puțin probabil să reușești să evoluezi atât în carieră cât și în business apelând doar la un singur mentor;
2. mentoratul presupune o relație formală pe termen lung – deoarece lucrurile sunt într-o continuă schimbare, atât din punct de vedere al serviciului cât și al business-ului, este nerealist să poți formaliza ceva pe termen lung, mai degrabă gândește-te la mentorat ca un instrument la care să apelezi atunci când ai nevoie;
3. mentoratul este doar pentru începători (juniori) – nu este chiar așa; chiar și persoanele în poziții senioare au nevoie de mentorat din partea unor persoane mai experimentate, mai ales pentru cei care acced în poziții superioare. Inițierea lor nu s-a terminat penru că pot apărea noi provocări prin care pot trece cu suport primit de la o persoană mai experimentată. Greșeala cea mai frecventă este să crezi că te-ai gândit la toate;
4. mentoratul este apanajul celor mai experimentați și care fac asta din bunătate – chiar dacă mentorii pot avea parte de o serie de satisfacții ajutând pe ceilalți să se dezvolte, relația trebuie să fie benefică de ambele părți și nu unidirecțională.

Din experiența mea mulți dintre cei care lucrează sau încercă să apeleze la mentori nu sunt conștienți de ce au nevoie. Și atunci se naște întrebarea legitimă – ce fel de mentori am nevoie și unde îi pot găsi?
Răspunsul nu este simplu, dar dacă te aștepți ca o persoană înțeleaptă să te remarce și să te ajute să-ți atingi potențialul cu siguranță te așteaptă o dezamăgire. Cel mai bine este să controlezi tu procesul și să cauți acele persoane care pot să te ajute să-ți atingi obiectivele personale sau de business. Aici apare prima dificultate: majoritatea dintre noi nu știm să lucrăm cu obiective și de cele mai multe ori nu știm ce vrem sau unde dorim să ajungem din punct de vedere al afacerii (acesta este un prim obstacol). Pentru a reuși să identifici corect mentorul sau sponsorul potrivit îți recomand să clarifici mai întâi care sunt obiectivele tale de învățare. “Am nevoie de expertiza tehnică sau strategică?” în funcție de răspunsul la această întrebare îți stabilești obiectivele personale. Pentru asta uite câteva întrebări ajutătoare:
1. Ce vrei cu adevărat să fii sau să faci? – nu te gândi doar la nivel de obiective de business dar și la pasiunile tale;
2. Ce din ceea ce faci bine te ajută să ajungi unde ți-ai propus? – care sunt punctele tale forte care te vor ajuta?
3. Ce din ceea ce faci nu faci bine și te împiedică să îți ating obiectivele? – aruncă o privire sinceră asupra punctelor tale slabe, provocărilor pe care le ai sau blocajelor care îți îngreunează drumul;
4. Ce vei face diferit începând de mâine pentru a răspunde acestor provocări?
5. Unde ai nevoie cel mai mult de ajutor și cine te poate ajuta?
Nu îți stabili mai mult de trei patru obiective pe care să le atingi cu ajutorul unui mentor sau sponsor și nu uita să comunici aceste obiective mentorului sau sponsorului tău.

Mentor vs Sponsor

Înainte de a decide dacă ai nevoie de un sponsor sau mentor, să vedem care este diferența între cei doi:

Mentorul:
– poate să ocupe orice poziție ierarhică
– oferă suport emoțional, feedback despre cum să-ți îmbunătățești diversele aspecte sau alte sfaturi
– constituie un model
– ajută mentee să facă față diverselor politici din interiorul companiei sau antreprenorii să depășească anumite blocaje
– se străduiește să crească încrederea în sine a mentee-ului
– se concentrează pe dezvoltarea personală și profesională a mentee-ului

Sponsorul:
– trebuie să fie un senior cu influență
– oferă protégé-ului expunere în fața altor executivi care pot să-l ajute să crească profesional sau unui antreprenor din punct de vedere al afacerii
– se asigură că protejații lui sunt avuți în vedere pentru cele mai promițătoare oportunități sau provocări
– își ferește protejații de orice publicitate negativă care ar putea dăuna relațiilor cu alți seniori
– se luptă ca protejații lor să fie promovați.

Provocarea ta de abia acum începe: a găsi mentorul sau mentorii potriviți este un proces destul de lung, dar nu imposibil. Totul pleacă de la obiectivele tale de dezvoltare personală; odată stabilite poți să cauți oamenii care te pot ajuta să-ți atingi acele obiective. Nu uita cel mai important lucru și anume: caută pe cineva cu experiența necesară să te ajute să-ți atingi obiectivele.

Răspunsurile corecte la testul din blog sunt: 1b, 2c, 3d, 4b, 5d, 6b, 7d. Acum sper că ești ceva mai pregătit să lucrezi cu un Consiliu Director personal.

Ți-a plăcut articolul?Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

1 comentariu pentru “Cum să lucrezi cu un mentor?

  1. Roxana

    27 februarie 2016 at 17:09

    Interesant si folositor. bine punctat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*