Cum să îți alegi expertul de care ai nevoie

expertSursa foto: Flickr
Un comentariu la unul dintre posturile mele de pe facebook m-a determinat să scriu un post nou – Ce este un expert?

Din ceea ce se spune Lorand Szasz – “persoana care deține cunoștințe temeinice și experiență într-un domeniu anume”. Din punctul meu de vedere este o definiție destul de largă, iar dacă ar fi să despic puțin această definiție aș spune că mă încadrez atât eu, cât și majoritatea celor care vor citi acest post.

Dar ce facem atunci cu pseudoexperții? Într-o societate digitalizată în care informația este foarte accesibilă, iar internetul abundă de păreri ale așa numiților experți mă întreb, omul care in mod legitim caută o părere a unui expert, ce face? Cum distingem între un expert și un expert?

În trecut această, să-i spunem titulatură, era dată de ani buni petrecuți într-o anumită poziție sau ani petrecuți în diverse poziții care ți-au oferit șansa să experimentezi și să deprinzi anumite abilități. Malcom Gladwell spune în cartea sa “Outliers” că ai nevoie de 10 mii de ore de practică într-un anumit domeniu pentru a atinge ceea ce generic numește expert, adică aproximativ 3 ani și jumătate. Asta presupune ca în aceste ore să îți utilizezi cunoștințele dobândite în ceea ce psihologi numesc “deliberate practice”; astfel poți să devii un master al subiectului respectiv sau într-un anumit domeniu.

Un nou studiu realizat la Princeton, contrazice cumva aceasta constatare a lui Gladwell și spune că doar 12% din această practică constantă a contribuit la îmbunătățirea acestei expertize sau a contribuit direct, dacă vreți, la a deveni un expert într-un domeniu. Nu am să insist prea mult asupra acestui studiu, dar aș concluziona că nu neapărat cele 10 mii de ore te fac expert, ci contează mai mult practica de zi cu zi.

În ziua de azi avem de-a face cu o pleiadă de experți sau așa numiți experți. La acest fenomen a contribuit foarte mult evoluția social media și a internetului. În acest context al economiei digitalizate în care găsim foarte mult conținut generat de utilizatori la fiecare minut este foarte greu să alegi între o părere avizată sau neavizată. Ca fapt divers, 90% din informațiile generate în mediul virtual au fost create în ultimii ani.

Având așa de multă informație la dispoziție și conținut digitalizat probabil te întrebi cum poți să distingi între conținutul de calitate, venit din partea unei persoane avizate sau recunoscute ca autoritate în domeniul sau subiectul respectiv, și părerea unor persoane mai puțin avizate, dar care posedă o anumită expertiză. În trecut puteai să mergi la biroul unei persoane și puteai să vezi diversele diplome sau atestate obținute de persoana respectivă; acesta era un criteriu des utilizat, iar pe baza dovezilor puteai să afirmi că persoana respectivă are expertiză dobândită nu doar citind cărți dar și practicând ceea ce știe.

Într-o societate extrem de digitalizată în care este ușor să îți construiești o imagine de expert, vine întrebarea legitimă în cine să ma încred sau mai bine spus în cine să mă încred că îmi dă un sfat bun sau rău (dacă putem să definim ce este un sfat bun și unul rău). Mulți asemenea experți uită de un lucru foarte important – responsabilitatea pe care o au. Doar pentru că ai expertiză dobândită citind cărți și faci recomandări pe baza acestora nu inseamnă că ești expert.

Să ne imaginăm următorul scenariu: un expert la un eveniment, mulți oameni în sală. Acest expert are carismă, este energetic, are toate ingredientele unui speaker motivațional, participanții se simt energici și simt că pot să le facă pe toate. Acest expert începe și dă sfaturi, participanții aflați sub euforia momentului sunt exaltați de sfaturile pe care le primesc. Se întorc la afacerile lor, implementează ceea ce au auzit, dar în final aceste sfaturi întârzie să dea rezultate. De cele mai multe ori participantul nu va spune că expertul a dat un sfat greșit ci va spune că este vina lui, sigur nu a făcut el ceva bine. Până să realizeze că sfatul primit a fost prost este deja prea târziu.

Acești experți au o responsabilitate foarte mare, pe care mulți nu și-o asumă. E foarte ușor să arunci cu vorbe citite, să stai ascuns în spatele unei imagini construite de profesioniști în social media, folosind toate tehnicile prin care poți influența oamenii și să pozezi în expert.

Chiar dacă mediul virtual ne oferă multe păreri, sunt câteva lucruri după care te poți orienta astfel încât să poți distinge între un expert și o persoană care deține doar expertiză. Uite doar câteva categorii de care poți să te ferești:

1. Expertul star – individul care pozează în persoana de succes care și-a construit sau este în curs de a-și construi un imperiu, face multe afaceri și aplică diverse tehnici care, în cazul lui au funcționat. De cele mai multe ori îți va spune să aplici ceea ce a făcut el pentru că sigur vei avea succes. Scrie cărți, vorbește mult la evenimente. Înainte de a asculta și aplica pe urmă ceea ce îți recomandă încearcă să vezi dacă succesul lui se datorează unui context anume, dacă acest context poate fi generalizat. Din experiența mea nu exista o soluție care să se potrivească tuturor, în momentul în care recomanzi ceva, în calitate de expert, ar fi bine să ai în vedere contextul în care cineva își desfășoară activitatea și foarte important dinamica industriei respective.

2. Activistul Social media – este tipul de expert care încearcă să-și construiască o imagine plecând de la postările unor materiale sau știri importante. Vorbește despre diverse teorii în management sau strategie, fără să reușească să înțeleagă exact subiectul. Este foarte activ în mediul virtual, de cele mai multe ori te bombardează cu mesaje utilizând diversele canale online, te invită la ultimele evenimente concepute special pentru tine. A avea un blog nu este ceva rău (drept dovadă că mi-am făcut un blog), a posta diverse materiale de referință nu este ceva rău, mai ales dacă acestea vin în sprijinul unor păreri personale pe care le-ai exprimat ca expert în diverse ipostaze. A te promova nu este rău (este chiar indicat), dar toate acestea le faci cu responsabilitate și curajul de a-ți susține părerea personală.

3. Analistul – este persoana care emite păreri sau recomandări utilizând informații din trecut, încercând să prezică ce se va întâmpla. De cele mai multe ori aceste tip de expert va eșua în recomandări, mai ales într-un mediu care se mișcă foarte repede așa cum sunt industriile cu multă inovație. Nu spun că nu este bine să lucrezi cu analiști sau că nu avem nevoie de ei, dar înainte de a accepta sfatul primit de la ei ar fi bine să te întrebi care este probabilitatea ca viitorul să replice trecutul, chiar dacă istoria se repetă, se repetă în aceleași condiții? Un studiu realizat în rândul a 250 de experți și analiști fie economici, fie politici, care au realizat peste 80 de mii de predicții în ultimii 20 de ani, sugerează că, în medie, predicțiile lor nu sunt cu nimic mai bune decât șansele de a nimeri tabla ale unei maimuțe care aruncă cu săgeți la o tablă de dart.

4. Parțialul profesionist – de cele mai multe ori acest tip de expert face oarecum imposibilă oferirea unei păreri imparțiale. De ce? Pentru că depinde foarte mult de care parte a baricadei se află, în sensul în care atunci când este de partea celui care vinde într-o tranzacție atunci va avea o părere, dacă se va afla de partea celui care vinde va avea o altă părere. Este foarte greu să rămână imparțial atunci când se află de una sau de partea cealaltă a baricadei, întotdeauna va fi părtinitor. Atunci când primești sfaturi de la o asemenea persoană mai întâi încearcă să vezi dacă nu are o agendă ascunsă. De cele mai multe ori încercăm să obținem sfatul de la o persoană care lucrează în domeniul în care dorim să inițiem ceva sau cineva apropiat unui domeniu, ar fi bine să înțelegem care este raționamentul pentru care este dispus să ne ofere sprijinul. Dacă simte că dorești să intri într-o zonă în care el este foarte activ și poți să-i periclitezi poziția atunci mai bine nu.

5. Expertul confuz – acest tip de expert nu prea înțelege corelația între cauză și efect. Anumite studii sugerează că unii copii care cântă la diverse instrumente muzicale sau sunt înrolați în diverse programe ce au la bază practicarea muzicii performează mai bine la matematică. Acest lucru nu înseamnă neapărat că trebuie sa înscrii copilul la un asemenea program pentru a face fața sau performa mai bine la matematică. Înțelegerea greșită a cauzei și efectului produs poate conduce de cele mai multe ori la sfaturi proaste. Este foarte ușor pentru un expert să spună că dintr-o anumită cauză o companie performează mai bine decât alta, fără să ia în calcul toate elementele. Sunt multe exemple de business care nu au reușit să fie copiate (să ne gândim doar la mesagerii Dabawalla: companii cum sunt UPS, DHL. FedEx au încercat să copieze sistemul și nu au reușit). Nu am să intru în detalii eventual pot sa revin cu un post dacă există interes.

Acum ai o idee și un tipar iar data viitoare când e să alegi un expert știi de cine să te ferești.

Ți-a plăcut articolul?Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

2 comentarii pentru “Cum să îți alegi expertul de care ai nevoie

  1. Simona Niculae

    22 iunie 2015 at 9:57

    Mi-a placut articolul! 🙂 Si cred ca mai conteaza, in alegerea unui expert, de ce face ce face, care este povestea din spatele lui si care este viziunea lui, care este interesul lui sa ajute. Iar la distingerea continutului de calitate, cred ca trebuie sa contribuim si noi…sunt de parere ca cu cat avem mai multe informatii/pareri, cu cat cautam mai mult si cu cat ne implicam mai mult in ceea ce facem, cu atat vom avea o imagine mai ampla a intregului tablou, vom face conexiunile mai repede si vom intui si vom simti oamenii care transmit lucruri cu valoare si care ne-ar putea ajuta in drumul nostru. Altfel, neavand o baza de informatii si experiente, cred ca este destul de greu sa distingi continutul de calitate. 🙂

  2. Sorin Frumuseanu

    20 iulie 2015 at 11:12

    Versiunea simpla: portofoliul – este sau nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*